၁၉၇၅ခုႏွစ္က စာေရးသူ ကုန္သြယ္ေရး - ၁ သို႔လက္ေထာက္အင္ဂ်င္နီယာ ရာထူးႏွင္႔ အလုပ္စတင္ဝင္ ေရာက္ခဲ႔စဥ္က ၿမန္မာႏိုင္ငံဆန္စပါးလုပ္ငန္း သည္ၿပည္သူပိုင္ က႑ၿဖစ္ၿပီးတစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိလူဦးေရအားလံုး အတြက္ ဆန္ကိုအဓိက ၿဖန္႔ၿဖဴးေရာင္းခ် ေပးခဲ႔သည္႔ၿပင္ ႏိုင္ငံၿခားသို႔လည္းအစိုးရကသာလွ်င္ တင္ပို႔ေနေသာ အခ်ိန္ ကာလၿဖစ္ေပ သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ေကာက္ပဲသီးႏွံေရာင္းဝယ္ေရးဘုတ္အဖြဲ႔ (State Agricultural Marketing Board, SAMB) ၿပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ေကာက္ပဲသီးႏွံေရာင္းဝယ္ ေရးဘုတ္အဖြဲ႔ (႕Union of Burma Agricultural Marketing Board, UBMAB) ကုန္သြယ္ေရးေကာ္ပိုေရးရွင္းအမွတ္ ၁ ၊ လယ္ယာထြက္ ကုန္ပစၥည္း ေရာင္းဝယ္ ေရး ေကာ္ပိုေရးရွင္း၊ (Agricultural & Farm Produce Trade Corporation) ၿမန္မာ႔ လယ္ယာ ထြက္ကုန္ ပစၥည္းေရာင္းဝယ္ေရး (Myanmar Agricultural Produce Trading) စသည္ၿဖင္႔အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးၿဖင္႔ အစိုးရ အဆက္ဆက္ေျပာင္းလဲ လုပ္ ကိုင္ခဲ႔ေသာ္လည္း ဆန္စပါးလုပ္ငန္း ႏွင္႔ပတ္သက္၍supply chain mechanism တစ္ခု ကို တစ္ႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာအရ ခိုင္ခိုင္မာမာတည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ႔ၿပီး လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ခုလံုး supply chain management ကိုလည္းစနစ္တက် အေကာင္ ထည္ေဖာ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။၂၀ဝ၃ခုႏွစ္ ဧၿပီလ မွစတင္ကာၿမန္မာႏိုင္ငံ၌ဆန္စပါးမူဝါဒ ေၿပာင္းလဲခဲ႔ၿပီး ယခင္ႏိုင္ငံေတာ္က လုပ္ကိုင္ခဲ႔သည္႔ ဆန္စပါး လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုးကို ပုဂၢလိကအပိုင္းမွ ေၿပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ရန္ၿဖစ္ေသာ္လည္း ၿပည္တြင္းဆန္ေစ်း ကိုတည္ၿငိမ္ ေအာင္မထိန္းႏိုင္ ခဲ႔သည့္အတြက္ ပီပီၿပင္ၿပင္ ၿဖစ္မလာပဲ မေရမရာအေၿခအေန၌ သာလံုးလည္လိုက္ လ်က္ရွိ ကာ အခ်ိန္ကာလအားၿဖင့္တြက္ပါက ၆ႏွစ္ၾကာခဲ႔ပါသည္။ထိုစဥ္ကာလ၌ ဆန္စပါးလုပ္ငန္း ကိုပုဂၢလိက အပိုင္းမွ တၿဖည္းၿဖည္းကူးေၿပာင္း လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေသာ္ လည္း ဆန္စပါးႏွင္႔ပတ္သက္၍ supply chain mechanism ကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ သည္႔ၿပင္ supply chain management မွာလည္းပီပီၿပင္ၿပင္ၿဖစ္ မလာဘဲၾကံဳသလိုသာ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္ကိုေတြ႔ရပါသည္။
ဆန္စပါးလုပ္ငန္းသည္၂၀ဝ၈ခုႏွစ္ကုန္ ၂၀ဝ၉ခုႏွစ္ အစပိုင္းကစ၍ ပါရာဒိုင္း အေၿပာင္းအလဲၿဖစ္ခဲ႔ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ပံ့ပိုးကူညီအားေပးမႈေၾကာင္႔ ဆန္စပါးအထူး ၿပဳဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ား ဆန္ပိုေဒသမ်ားတြင္ အေၿခခံ ၍ေပၚထြန္းလာခဲ႔ပါသည္။ ဆန္စပါးအထူးၿပဳ ဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ားအေနၿဖင္႔ မိမိတို႔ တာဝန္ခံသည္႔ေဒသ မ်ား၌ ဆန္ စပါးလုပ္ငန္းႏွင္႔ပတ္သက္၍supply chain mechanism မ်ားကိုတည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္ သြားၾကရန္ တာဝန္ရွိေပသည္။မိမိတာဝန္ခံရာေဒသအတြင္းရွိ ေတာင္သူမ်ားကိုပင္ ေထာင္ေပးၿခင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးထြက္ရွိ လာ ေသာ စပါးမ်ားကိုေပါက္ေဈးၿဖင္႔ၿပန္လည္ဝယ္ယူၿခင္း၊ ဓာတ္ေျမဩဇာ အပါအဝင္သြင္း အားစုမ်ားပံ့ပိုးေပးၿခင္း အတြက္ေလာက္သာ တည္ေထာင္ထားျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္နားလည္ထားရန္လိုအပ္ပါသည္။
မိမိတာဝန္ခံသည္႔ေဒသ၏ ဆန္စပါးsupply chain mechanism ကို တည္ ေထာင္ရန္ vision ထားရွိရ မည္ျဖစ္သည္။ကုန္သြယ္လယ္ယာေခတ္ကတည္းက ျမန္မာ စပါး၏ႀကိတ္ခြဲမႈအရည္အေသြး(milling quality)ကို ထိန္းသိမ္းၿမွင္႔တင္ရန္ အပိုင္း၌ အလြန္အားနည္း ခဲ့ပါသည္။ ထိုစဥ္ကစိုက္ပ်ိဳးေရးက႑သည္ စပါးအထြက္ တိုးေရး၌ သာ အာရံုစူးစိုက္ခဲ့ၿပီး၊ ဆန္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိတ္ခြဲရာတြင္ "မက်ိဳးမပဲ့ေသာဆန္" မ်ားမ်ား ရရွိေရးကို အာရံုမစိုက္ႏိုင္ခဲ့ပါ။တစ္နည္းေၿပာရလွ်င္ဆန္ အရည္အေသြး တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ေရး ကိုအေလးမေပး ႏိုင္ခဲ႔ပါ။ ထိုေၾကာင္႔ ၿမန္မာဆန္သည္ ၿပည္ပ၌ ယွဥ္ေရာင္းရာတြင္ အဆင္႔ခ်င္းတူသည္႔တိုင္ ထိုင္းႏွင္႔ ဗီယက္နမ္ရေသာ ေဈးထက္အၿမဲ ေလ်ာ႔နည္းခဲ႔ပါ သည္။
ယေန႔ထိဆန္စပါးလုပ္ငန္း၌စပါးအရည္အေသြးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၾကံဳေတြ႔ ေနရ ေသာျပႆနာမ်ားမွာ ဆန္နီစပါးမ်ားျခင္း၊မ်ိဳးေရာေႏွာၿခင္း၊ မ်ိဳးကြဲမ်ားၿခင္း၊ ေျမျဖဴေရာင္ ဆန္မ်ား ပါဝင္မႈ မ်ားျခင္း၊ ဆန္စပါးအရြယ္အစားသည္ စားသံုးသူမ်ား အတြက္ ဆြဲေဆာင္မႈမရွိျခင္း၊head rice recovery အရ နည္းျခင္း၊ ဆန္ဝါမ်ားျဖစ္ေပၚျခင္း၊ အဆစ္က်ိဳးစပါးမ်ားျဖစ္ေပၚျခင္း၊ဆန္အေရာင္အေသြး မလွပၿခင္း၊ ဆန္၏ အေရာင္ သည္ translucent မၿဖစ္ၿခင္းစသည့္ ဆန္အရည္အေသြး ႏွင္႔ပတ္သက္၍ အားနည္းေနသည္႔ အပိုင္း မ်ားရွိေနဆဲၿဖစ္ရာ ဆန္စပါးဦးေဆာင္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ဝယ္ယူၿခင္း၊ သိုေလွာင္ၿခင္း၊ ကိုင္တြယ္ထိန္းသိမ္း ၿခင္း၊ သယ္ယူပို႔ ေဆာင္ၿခင္း၊ စပါးအေၿခာက္ခံၿခင္း၊ ဆန္ၾကိတ္ခြဲၿခင္း၊ထုပ္ပိုးၿခင္း၊ေရာင္းဝယ္ၿခင္း၊ ၿပည္ပတင္ပို႔ ၿခင္းစ သည္႔လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ပါဝင္သည္႔supply chain mechanism ကိုတည္ေဆာက္သြားၾကရန္လိုပါသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ဆန္စပါးဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ားသည္ ဆန္စပါးsupply chain mechanism တစ္ခု ပီပီျပင္ျပင္ ျဖစ္ေပၚ လာေစေရးအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို တစ္ဆင္႔ ၿပီး တစ္ဆင္႔ေဆာင္ရြက္ရန္တာဝန္ရွိေပသည္။ ဆန္စပါး လုပ္ငန္း (Rice industry)သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌အႀကီးမားဆံုးေသာ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ေကာက္ပဲသီးႏွံေရာင္းဝယ္ေရးဘုတ္အဖြဲ႔ (State Agricultural Marketing Board, SAMB) ၿပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ေကာက္ပဲသီးႏွံေရာင္းဝယ္ ေရးဘုတ္အဖြဲ႔ (႕Union of Burma Agricultural Marketing Board, UBMAB) ကုန္သြယ္ေရးေကာ္ပိုေရးရွင္းအမွတ္ ၁ ၊ လယ္ယာထြက္ ကုန္ပစၥည္း ေရာင္းဝယ္ ေရး ေကာ္ပိုေရးရွင္း၊ (Agricultural & Farm Produce Trade Corporation) ၿမန္မာ႔ လယ္ယာ ထြက္ကုန္ ပစၥည္းေရာင္းဝယ္ေရး (Myanmar Agricultural Produce Trading) စသည္ၿဖင္႔အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးၿဖင္႔ အစိုးရ အဆက္ဆက္ေျပာင္းလဲ လုပ္ ကိုင္ခဲ႔ေသာ္လည္း ဆန္စပါးလုပ္ငန္း ႏွင္႔ပတ္သက္၍supply chain mechanism တစ္ခု ကို တစ္ႏိုင္ငံလံုးအတိုင္းအတာအရ ခိုင္ခိုင္မာမာတည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ႔ၿပီး လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ခုလံုး supply chain management ကိုလည္းစနစ္တက် အေကာင္ ထည္ေဖာ္လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။၂၀ဝ၃ခုႏွစ္ ဧၿပီလ မွစတင္ကာၿမန္မာႏိုင္ငံ၌ဆန္စပါးမူဝါဒ ေၿပာင္းလဲခဲ႔ၿပီး ယခင္ႏိုင္ငံေတာ္က လုပ္ကိုင္ခဲ႔သည္႔ ဆန္စပါး လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုးကို ပုဂၢလိကအပိုင္းမွ ေၿပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ရန္ၿဖစ္ေသာ္လည္း ၿပည္တြင္းဆန္ေစ်း ကိုတည္ၿငိမ္ ေအာင္မထိန္းႏိုင္ ခဲ႔သည့္အတြက္ ပီပီၿပင္ၿပင္ ၿဖစ္မလာပဲ မေရမရာအေၿခအေန၌ သာလံုးလည္လိုက္ လ်က္ရွိ ကာ အခ်ိန္ကာလအားၿဖင့္တြက္ပါက ၆ႏွစ္ၾကာခဲ႔ပါသည္။ထိုစဥ္ကာလ၌ ဆန္စပါးလုပ္ငန္း ကိုပုဂၢလိက အပိုင္းမွ တၿဖည္းၿဖည္းကူးေၿပာင္း လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေသာ္ လည္း ဆန္စပါးႏွင္႔ပတ္သက္၍ supply chain mechanism ကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ သည္႔ၿပင္ supply chain management မွာလည္းပီပီၿပင္ၿပင္ၿဖစ္ မလာဘဲၾကံဳသလိုသာ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္ကိုေတြ႔ရပါသည္။
ဆန္စပါးလုပ္ငန္းသည္၂၀ဝ၈ခုႏွစ္ကုန္ ၂၀ဝ၉ခုႏွစ္ အစပိုင္းကစ၍ ပါရာဒိုင္း အေၿပာင္းအလဲၿဖစ္ခဲ႔ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ပံ့ပိုးကူညီအားေပးမႈေၾကာင္႔ ဆန္စပါးအထူး ၿပဳဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ား ဆန္ပိုေဒသမ်ားတြင္ အေၿခခံ ၍ေပၚထြန္းလာခဲ႔ပါသည္။ ဆန္စပါးအထူးၿပဳ ဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ားအေနၿဖင္႔ မိမိတို႔ တာဝန္ခံသည္႔ေဒသ မ်ား၌ ဆန္ စပါးလုပ္ငန္းႏွင္႔ပတ္သက္၍supply chain mechanism မ်ားကိုတည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္ သြားၾကရန္ တာဝန္ရွိေပသည္။မိမိတာဝန္ခံရာေဒသအတြင္းရွိ ေတာင္သူမ်ားကိုပင္ ေထာင္ေပးၿခင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးထြက္ရွိ လာ ေသာ စပါးမ်ားကိုေပါက္ေဈးၿဖင္႔ၿပန္လည္ဝယ္ယူၿခင္း၊ ဓာတ္ေျမဩဇာ အပါအဝင္သြင္း အားစုမ်ားပံ့ပိုးေပးၿခင္း အတြက္ေလာက္သာ တည္ေထာင္ထားျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္နားလည္ထားရန္လိုအပ္ပါသည္။
မိမိတာဝန္ခံသည္႔ေဒသ၏ ဆန္စပါးsupply chain mechanism ကို တည္ ေထာင္ရန္ vision ထားရွိရ မည္ျဖစ္သည္။ကုန္သြယ္လယ္ယာေခတ္ကတည္းက ျမန္မာ စပါး၏ႀကိတ္ခြဲမႈအရည္အေသြး(milling quality)ကို ထိန္းသိမ္းၿမွင္႔တင္ရန္ အပိုင္း၌ အလြန္အားနည္း ခဲ့ပါသည္။ ထိုစဥ္ကစိုက္ပ်ိဳးေရးက႑သည္ စပါးအထြက္ တိုးေရး၌ သာ အာရံုစူးစိုက္ခဲ့ၿပီး၊ ဆန္ျဖစ္ေအာင္ ႀကိတ္ခြဲရာတြင္ "မက်ိဳးမပဲ့ေသာဆန္" မ်ားမ်ား ရရွိေရးကို အာရံုမစိုက္ႏိုင္ခဲ့ပါ။တစ္နည္းေၿပာရလွ်င္ဆန္ အရည္အေသြး တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ေရး ကိုအေလးမေပး ႏိုင္ခဲ႔ပါ။ ထိုေၾကာင္႔ ၿမန္မာဆန္သည္ ၿပည္ပ၌ ယွဥ္ေရာင္းရာတြင္ အဆင္႔ခ်င္းတူသည္႔တိုင္ ထိုင္းႏွင္႔ ဗီယက္နမ္ရေသာ ေဈးထက္အၿမဲ ေလ်ာ႔နည္းခဲ႔ပါ သည္။
ယေန႔ထိဆန္စပါးလုပ္ငန္း၌စပါးအရည္အေသြးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၾကံဳေတြ႔ ေနရ ေသာျပႆနာမ်ားမွာ ဆန္နီစပါးမ်ားျခင္း၊မ်ိဳးေရာေႏွာၿခင္း၊ မ်ိဳးကြဲမ်ားၿခင္း၊ ေျမျဖဴေရာင္ ဆန္မ်ား ပါဝင္မႈ မ်ားျခင္း၊ ဆန္စပါးအရြယ္အစားသည္ စားသံုးသူမ်ား အတြက္ ဆြဲေဆာင္မႈမရွိျခင္း၊head rice recovery အရ နည္းျခင္း၊ ဆန္ဝါမ်ားျဖစ္ေပၚျခင္း၊ အဆစ္က်ိဳးစပါးမ်ားျဖစ္ေပၚျခင္း၊ဆန္အေရာင္အေသြး မလွပၿခင္း၊ ဆန္၏ အေရာင္ သည္ translucent မၿဖစ္ၿခင္းစသည့္ ဆန္အရည္အေသြး ႏွင္႔ပတ္သက္၍ အားနည္းေနသည္႔ အပိုင္း မ်ားရွိေနဆဲၿဖစ္ရာ ဆန္စပါးဦးေဆာင္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ဝယ္ယူၿခင္း၊ သိုေလွာင္ၿခင္း၊ ကိုင္တြယ္ထိန္းသိမ္း ၿခင္း၊ သယ္ယူပို႔ ေဆာင္ၿခင္း၊ စပါးအေၿခာက္ခံၿခင္း၊ ဆန္ၾကိတ္ခြဲၿခင္း၊ထုပ္ပိုးၿခင္း၊ေရာင္းဝယ္ၿခင္း၊ ၿပည္ပတင္ပို႔ ၿခင္းစ သည္႔လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ပါဝင္သည္႔supply chain mechanism ကိုတည္ေဆာက္သြားၾကရန္လိုပါသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ဆန္စပါးဦးေဆာင္ကုမၸဏီမ်ားသည္ ဆန္စပါးsupply chain mechanism တစ္ခု ပီပီျပင္ျပင္ ျဖစ္ေပၚ လာေစေရးအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို တစ္ဆင္႔ ၿပီး တစ္ဆင္႔ေဆာင္ရြက္ရန္တာဝန္ရွိေပသည္။ ဆန္စပါး လုပ္ငန္း (Rice industry)သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌အႀကီးမားဆံုးေသာ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment