Friday, January 26, 2018

ပုဂၢလိကလက္ထဲကၿမန္မာဆန္စပါးလုပ္ငန္း (အဆက္)

ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ျခင္း


ျမန္မာဆန္စပါးလုပ္ငန္း၏ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာကိုျပန္ေျပာင္းၾကည့္ပါကႏိုင္ငံေတာ္ကသာလွ်င္ ဆန္ကို အမ်ားဆံုးျပည္ပတင္ပို႔ခဲ့ၾကပါသည္။ ယေန႔ အခ်ိန္အထိ ပုဂၢလိကပိုင္းသည္ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ျခင္းကိုအေတြ႔အႀကံဳအရ ျဖစ္ေစ၊ ေငြေၾကးအင္အားအရ ျဖစ္ေစ၊ေဈးကြက္အဆက္အသြယ္ပိုင္း၌ ျဖစ္ေစအားနည္းေနဆဲျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔အား နည္းေနရၿခင္းသည္ အေမရိကန္ ဆက္ရွင္ေႀကာင္႔ၿဖစ္ေပၚသည္ဟုဆိုႏိုင္ပါသည္။ ၂၀ဝ၃ ခုႏွစ္၊ဧၿပီလမွစ၍ဆန္စပါးမူဝါဒေျပာင္းလဲၿပီးပုဂၢလိကလက္ဝယ္သို႔ဆန္စပါးလုပ္ငန္းကိုေရာက္ရွိရန္အေျခအေနမ်ားဖန္တီးေပးခဲ့ေသာ္လည္းဆန္စပါးလုပ္ငန္းကိုထဲထဲဝင္ဝင္ လုပ္ ကိုင္ႏိုင္သည့္ကုမၸဏီအေရအတြက္မွာလက္ခ်ိဳးေရတြက္၍ရေနပါသည္။ ပုဂၢလိကပိုင္းအေနျဖင့္ဆန္စပါးလုပ္ငန္းကိုဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္သည့္အခါႏိုင္ငံေတာ္၏ဆန္စပါးမူဝါဒကိုေရွးဦးစြာနားလည္သေဘာေပါက္ရန္လိုအပ္ၿပီး၊ အဆိုပါ မူေဘာင္အတြင္းလုပ္ကိုင္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ေရရွည္ရပ္တည္သြားႏိုင္မည္ကို သတိခ်ပ္ရာ ၏။ ဆန္တင္ပို႔ေနသည့္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ဆန္စပါးလုပ္ငန္းSupply chain ကိုစဥ္းစားရာ၌ ျပည္တြင္းဆန္ စပါးေရာင္းဝယ္မႈလုပ္ငန္းကိုပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္တည္ေဆာက္ၿပီးမွသာဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ျခင္းကိုေဆာင္ရြက္ပါက ပိုမိုေအာင္မင္ႏိုင္ပါသည္။လုပ္ငန္းလုပ္ကြက္ေကာင္းလွ်င္ဝင္ေရာက္ဖ်ာခင္းမည္ဆိုသည့္သူမ်ားေပၚလာၿပီးတနပ္စားလုပ္ကိုင္မည္ဆိုလွ်င္ေအာင္ျမင္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟုမထင္ပါ။ဆန္သည္ကမၻာေစ်းကြက္၌သီးၿခားsupply chain value chain ရွိေနၿခင္းေႀကာင္႔ၿဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ေလာကတြင္ထိပ္တန္းကပါဝင္ေနသူအခ်ိဳ႕ပင္လွ်င္ဆန္စပါးလုပ္ငန္း၏သေဘာသဘာဝ supply chain value chain သည္သီးၿခားရွိေနသည္႔သေဘာကိုနားလည္္သေဘာ ေပါက္ေသာေႀကာင္႔ထဲထဲဝင္ဝင္ပါဝင္ရန္လက္ေရွာင္ၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကုမၸဏီအမ်ားစုမွာ မဟာဗ်ဴဟာသီးႏွံျဖစ္ေသာဆန္စပါးကိုကိုင္တြယ္ရန္မဝံ့မရဲျဖစ္ေနေသးေသာေၾကာင့္ အကဲ ခပ္ၾကည့္႐ႈ႕ေနသည့္ အေနအထား၌သာ ရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၌ ဆန္စပါး အထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားေပၚေပါက္လာေစရန္တနည္းအားၿဖင္႔ပုဂၢလိကပိုင္းမွ ဓနအင္အားမ်ားကို လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္တြင္အသုံးၿပဳေစရန္ႏိုင္ငံေတာ္မွတြန္းအား ေပးေဆာင္ရြက္မႈအေပၚအေျခခံ၍ဆန္စပါးေရာင္းဝယ္မႈအပိုင္းတြင္မရဲတရဲေျမစမ္းခရမ္းပ်ိဳးပါဝင္လုပ္ကိုင္ ခဲ့ၾကပါသည္။

၂၀၀၃ခု ႏွစ္တြင္မူ၀ါဒသစ္ခ်မွတ္ၿပီးၿပည္တြင္းၿပည္ပကုန္သြယ္မွဳကိုပုဂၢလိကမွေဆာင္ရြက္ခြင္႔ၿပဳခဲ႔ေသာ္လည္း၂၀၀၈ခုႏွစ္မတိုင္မီကာလအထိဆန္ပို႔ကုန္ပါမစ္မ်ားကိုလက္သင္႔ရာခ်ေပးကာလက္၀ါႀကီးအုပ္စီးပြားရွာခဲ႔ေသာကာလၿဖစ္သည္ဟုကိုမ်ိဳးသူရေအးမွဆိုခဲ႔ပါသည္။(ေကာမာစ္ဂ်ာနယ္ ၁၇-၃၉)၂၀၀၉-၂၀၁၀ကာလအတြင္းခြဲတမ္း (Quota) စနစ္ၿဖင္႔ တင္ပို႔ခြင္႔ၿပဳခဲ႔ၿပီးတန္ခ်ိန္၅သိန္းမွ၈သိန္းႀကားတင္ပို႔ႏိုင္ခဲ႔ပါသည္။ျမန္မာပုဂၢလိကကုမၸဏီအခ်ိဳ႕သည္ အစပထမပိုင္း၌ ျပည္တြင္းဆန္ေဈးႏွင့္ ျပည္ပဆန္ေဈး ကြာဟခ်က္ margin မွာ မက္ေလာက္ဖြယ္ရာရွိေသာပမာဏေၾကာင့္အလံုးအရင္းႏွင့္ဝင္ေရာက္တိုးဝင္လာရန္အရိပ္အေယာင္မ်ားျပခဲ့ေသာ္လည္းႏိုင္ငံေတာ္ဆန္စပါးႏွင့္ပတ္သက္ေသာမူဝါဒသည္ ျပည္တြင္း၌ ဆန္စပါးဖူလံုေစၿပီးပိုသွ်ံမွသာျပည္ပသို႔ပို႔ႏိုင္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ေၾကာင့္ဝင္ေရာက္ဖ်ာခင္းမည့္သူမ်ား၊အခြင့္သာတံုးဝင္ကစားၿပီးခ်က္ခ်င္းျပန္ႏႈတ္သြားမည့္သူမ်ားမွာတနပ္စားအေျခအေနေပးသည့္အေနအထားကိုမေတြ႔ရေသာေၾကာင့္အားလံုးကိုယ္ရွိန္သတ္သြားခဲ့ၾကပါသည္။ယေန႔ျမန္မာ့ဆန္စပါးလုပ္ငန္း၌က်န္ခဲ့ေသာဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားသည္ႏိုင္ငံေတာ္၏မူဝါဒမ်ားကိုလံုးဝသေဘာေပါက္နားလည္ၾကၿပီးအနစ္နာခံရမည့္အပိုင္းတြင္အနစ္အနာခံကာဆန္စပါးလုပ္ငန္း၏supply chain mechanismကိုတည္ေဆာက္ေနၾက သူမ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟုဆိုရေပမည္။၂၀၁၁ခုႏွစ္ေရြးေကာင္ပြဲေနာက္ပိုင္းတြင္ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကိုလြတ္လပ္စြာေဆာင္ရြက္ေစၿပီးမည္သူမဆိုၿပည္ပတင္ပို႔ခြင္႔ကို ပင္လယ္ေရေႀကာင္းႏွင္႔နယ္စပ္ကုန္သြယ္မွဳမွတင္ပို႔ခြင္႔မ်ားေဆာင္ရြက္ခြင္႔ၿပဳခဲ႔ပါသည္။(မ်ိဳးသူရေအး-ေကာမာစ္ဂ်ာနယ္ ၁၇-၃၉)

ဆန္စပါးျဖစ္ေစ၊အျခားသီးႏွံျဖစ္ေစ၊ျပည္ပတင္ပို႔ရန္ဟုဆိုလိုက္လွ်င္ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိအေျခအေနသည္ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားေကာင္းႏိုးရာရာစိုက္သည့္သီးႏွံမ်ားကို ျပည္တြင္းေဈးကြက္ကဝယ္ယူၿပီးတင္ပို႔ရန္သာစိတ္ကူးရွိႀကပါသည္။ေခတ္ကာလအဆက္ဆက္ေတာေနေတာင္သူလယ္သမာမ်ား၏sustainable farming မွပိုလွ်ံေသာသီးႏွံမ်ားကိုေစ်းကြက္သုိ႔တင္ပို႔ခဲ႔သည္႔အေလ႔အက်င္႔မွအစၿပဳသည္ဟုဆိုရေပမည္။ထိုစဥ္က  တပ္မေတာ္္အစိုးရ၏လိုလားခ်က္ၿပည္တြင္းေစ်းကြက္မွပိုလွ်ံသည္႔ဆန္stockအစုအေဆာင္းမ်ားကိုသာၿပည္ပတင္ပို႔ခြင္႔ၿပဳလိုႀကပါသည္။နဂိုကတည္းကၿပည္ပတင္ပို႔ခြင္႔ကိုသီးၿခားစိုက္ကြင္းမ်ားၿဖင္႔စိုက္ေစသည္႔စနစ္မဟုတ္ပဲတေရးႏိုးေသာ္အႀကံေပၚ ad hoc ခြင္႔ၿပဳခဲ႔ၿခင္းၿဖစ္၍ ခရုိနီမ်ားအပါအ၀င္ဆန္စပါးလုပ္ငန္းထဲေပၚပင္၀င္လာႀကည္႔ႀကသူမ်ားမ်ားၿပားခဲ႔ပါသည္။ဆန္ကို ျပည္ပတင္ပို႔ရန္ပုဂၢလိကမ်ားကိုခြင့္ျပဳမည္ဆိုသည့္သတင္းၾကားရယံုႏွင့္အခြင့္အေရးကိုအမိအရဆုပ္ကိုင္ထားလိုၾကသည့္ကုန္သည္မ်ားကလည္းသူထက္ငါဦးရန္ကုန္ဘုရင့္ေနာင္ပြဲ႐ံုကဆန္မ်ားကိုမ်က္ေစာင္းထိုးၾကပါသည္။ပုဂၢလိကျပည္ပတင္ပို႔ရန္ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ေစာေစာပိုင္း ကာလမ်ား၌ ျပည္ပတင္ပို႔ရန္ ဆန္ အစုအေဆာင္း(rice stock) ကို ျပပါဟုဆိုသည့္အခါ ဘုရင့္ေနာင္ပြဲ႐ံု မ်ားမွဆန္မ်ားကိုပြဲ႐ံုပိုင္ရွင္ႏွင့္လယ္ဝါး႐ိုက္ၿပီး ျပသခဲ့ၾကပါသည္။ စက္မႈဇုန္ မ်ားရွိသိုေလွာင္႐ံုမ်ားတြင္ပိုင္ပံုပံု၍သိုေလွာင္ထားသည့္ဆန္မ်ားကိုကုမၸဏီတစ္ခုကသူပိုင္ဆန္အစုအေဆာင္း(stock)ပါဟုလာေရာက္စစ္ေဆးသူမ်ားကိုျပသပါသည္။ေနာက္ရက္၌ေနာက္ကုမၸဏီတစ္ခုကသူ႔ဆန္အစုအေဆာင္း(stock)ပါဟုအဆိုပါပိုင္ပံုကိုပင္ျပသခဲ့ၾကပါသည္။ ေနာက္ပိုင္း၌ ေစာင့္ၾကည့္ၾကပ္မတ္သည့္စနစ္မ်ား တင္းၾကပ္လာသည့္အခါ ျပည္ပတင္ပို႔ရန္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည့္ကုမၸဏီအခ်ိဳ႕သည္မသမာေသာနည္းလမ္းမ်ားျပဳလုပ္၍ေဆာင္ရြက္လာ ေသာေၾကာင့္အမည္ပ်က္စာရင္းအသြင္းခံရအထိဘဝပ်က္ခဲ့ၾကသည့္သာဓကမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။

သီးႏွံတစ္ခုခုျပည္ပတင္ပို႔မည္ဆိုပါကေရာင္းသူ ဝယ္သူ ခ်ိတ္ဆက္မႈ (Supplier Buyer  Connection) ရွိရန္လိုပါသည္။ယေန႔လူေၿပာသူေၿပာမ်ားေနသည္႔ကန္ထရုိက္လယ္ယာစနစ္ခိုင္ခိုင္မာမာတည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာစဥ္ဆက္မၿပတ္တင္ပို႔ႏိုင္ၿခင္း၊ေစ်းႏွဳန္းမွန္မွန္ၿဖင္႔ေရာင္း၀ယ္ႏိုင္ၿခင္း၊ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အက်ိဳးေက်းဇူးမွာေဖၚေဆာင္ႏိုင္ၿခင္း(win-win situation)စသည္႔အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားရရွိလာႏိုင္မည္ၿဖစ္ပါသည္။ယေန႔ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားေကာင္းႏိုးရာရာစိုက္ပ်ိဳးၾကေသာေကာက္ပဲ သီးႏွံမ်ားအနက္ ပဲမ်ိဳးစံုမွ လြဲ၍ ဆန္စပါး၊ ဂ်ံဳ၊သစ္သီးဝလံမ်ားသည္ျပည္တြင္းေဈးကြက္အတြက္သာမ်ားေသာအားျဖင့္ရည္ရြယ္စိုက္ပ်ိဳး ၾကျခင္းၿဖစ္ပါသည္။ျပည္ပေဈးကြက္အတြက္ေမွ်ာ္မွန္းစိုက္ပ်ိဳးေသာပဲမ်ိဳးစံုပင္လွ်င္ Supplier Buyer Connectionခ်ိတ္ဆက္မႈမ်ားမျပဳလုပ္ႏိုင္ဘဲျပည္တြင္းျပည္ပေဈးကြက္တြင္ ကုမၸဏီ မ်ားဝင္ေရာက္ကစားေနမႈေၾကာင့္ျပည္ပမတင္ပို႔ႏိုင္ဘဲျပည္တြင္းမွာပင္တဝဲလည္လည္ျဖစ္ေနၿပီး၊ ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္ ခဲ့ပါသည္။ ပဲမ်ိဳးစံုအနက္ ပဲလြန္းျဖဴ (Black eyed bean) ကို ေရႊသဇင္ကုမၸဏီက ျပည္ပမွ မ်ိဳးတင္သြင္း၍ ပဲခူးတိုင္းတြင္ ကန္ထ႐ိုက္လယ္ယာစနစ္ျဖင့္ စိုက္ပ်ိဳးေစကာထြက္လာသည့္သီးႏွံကိုၿပည္ပတင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္ အျခားပဲလြန္းျဖဴမ်ားထက္ ေဈးေကာင္းမ်ားရရွိခဲ့ဘူးသည့္ သာဓကမ်ားရွိခဲ့ ဘူးပါသည္။

ဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီအခ်ိဳ႕သည္  supply chain mechanism မ်ားတည္ေဆာက္လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိရာအင္းမရဲေဘာ္စပါးကိုမ်ိဳးေစ့ထုတ္လုပ္သည့္အဆင့္မွ စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ ျပည္ပတင္ပို႔သည့္ အဆင့္ အထိ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ ေခတၲရာ ဟသၤာ ဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီလီမိတက္၏လုပ္ကိုင္ပံုနည္းစနစ္ Supplier Buyer Connection ရယူ၍ျပည္ပဆန္ဝယ္ကုမၸဏီႏွင့္တစ္ပိုင္တစ္ႏိုင္ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ကိုင္ေန ေၾကာင္းေတြ႔ရွိ ရပါ သည္။ အင္းမရဲေဘာ္စပါးသည္ တစ္ခ်ိန္က အထူး ဧည့္မထဆန္အမ်ိဳးအစား ႀကိတ္ခြဲႏိုင္ ေသာေၾကာင့္ ျပည္ပေဈးကြက္ဝင္ ဆန္အမ်ိဳးအစား တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ အထူးဧည့္မထ ဆန္ ၁၀ဝ% ကို ယခင္ကုန္သြယ္လယ္ယာေခတ္ ကတည္းက မေလးရွားႏိုင္ငံ BERNAS မွတဆင့္မေလးရွားေဈးကြက္သို႔တင္ပို႔ခဲ့ဘူးရာလူႀကိဳက္မ်ားေသာဆန္အမ်ိဳးအစားတစ္ခုအျဖစ္မေလးရွားေဈးကြက္ကလက္ခံခဲ့ၾကပါသည္။သို႔ေသာ္ထိုစဥ္က ဆက္တိုက္တင္ပို႔ႏိုင္ျခင္းမရွိခဲ့၍ ေဈးကြက္ေပ်ာက္ခဲ့ပါသည္။ ေခတၲရာဟသၤာကုမၸဏီသည္ အင္းမရဲေဘာ္စပါးမ်ိဳးကို စနစ္တက်လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ယခင္ စိုက္ပ်ိဳးခဲ့ဘူးသည့္ ျပည္ခ႐ိုင္၌ စိုက္ပ်ိဳးေစခဲ့ကာ စပါးျပန္လည္ဝယ္ယူ၍တန္းျမင့္ဆန္ႀကိတ္ခြဲတင္ပို႔ေနျခင္းေႀကာင္႔ေအာင္ၿမင္ၿခင္းျဖစ္ပါသည္ယခုကဲ႔သို႔ေသာ  model မ်ိဳးကိုဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားမွလုပ္ကိုင္သြားေစလိုပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ယခင္ကတည္းကအမည္ေက်ာ္ၾကားသည့္မိ႐ိုးဖလာစိုက္ပ်ိဳးခဲ့သည့္စပါးအမ်ိဳးအစားမ်ားႏွင့္ဆင္းသြယ္လတ္၊ေရဆင္းလံုးသြယ္ကဲသို႔ေသာ္ HYVအမ်ိဳးအစား မ်ိဳးေကာင္းမ်ိဳးသန္႔စပါးအမ်ိဳးအစားမ်ားလည္းရွိပါသည္။ယခုအခါျပည္ပေဈးကြက္ဝင္ေသာ စပါးအမ်ိဳးအစားမ်ားကို ကနဦး အစပိုင္း၌ အထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားသည္ မ်ိဳးစပါးမ်ားစိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ၿပီး ၄င္းတို႔တာဝန္ယူ ရေသာ ေဒသမ်ားရွိ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ႏိုင္ရန္ ျဖန္႔ေဝေပးခဲ႔ေသာ္လည္းယခုအခါ၌က်ယ္က်ယ္ၿပန္ၿပန္ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ၿခင္းမရွိေတာ႔ပါ။

ျပည္တြင္းေဈးကြက္ထဲမွ ဆန္မ်ားကို ဝင္မႏိႈက္ဘဲ လိုခ်င္သည့္ မ်ိဳးေကာင္း မ်ိဳးသန္႔စပါးကို မ်ိဳးမ်ား ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ေဝကာ ေဒသအတြင္း စိုက္ပ်ိဳးေစျခင္းျဖင့္ရရွိလာေသာ စပါးမ်ားကို ႀကိတ္ခြဲထုတ္လုပ္၍ ျပည္ပ ဝယ္ယူမည့္ ကုမၸဏီႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ ျပည္ပ တင္ပို႔ျခင္းကသာလွ်င္ Supplier Buyer Connection ျဖင့္ နည္းမွန္ လမ္းမွန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆိုႏိုင္ပါသည္။ ယေန႔ ျမန္မာဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ေနသည့္ ဆန္ အဆင့္အတန္း ကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ျမန္မာ ၂၅% အဆင့္သာလွ်င္ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ဤအခ်က္မွာေဈးႏႈန္းသက္သာေသာ ဆန္ကို ေရြးခ်ယ္တင္သြင္းၾကရသည့္ အာဖရိကႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေဈးကြက္မ်ားသို႔ တင္ပို႔ေန ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ဆန္ျပည္ပပို႔ကုန္ကို ႏိုင္ငံေတာ္မွ ကိုင္တြယ္ခဲ့စဥ္ကလည္း တင္ပို႔ခဲ့သည့္ ဆန္အဆင့္ အတန္းမွာလည္း ျမန္မာ ၂၅% ဆန္သာ အမ်ားဆံုးျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ပုဂၢလိကအပိုင္းမွ ကိုင္တြယ္လုပ္ကိုင္လာ သည့္အခ်ိန္၌ တန္းျမင့္ဆန္မ်ားကို စနစ္တက်ထုပ္ပိုး၍ ျပည္ပ ေဈးကြက္ရွိ စူပါမားကတ္မ်ားအထိ တင္ပို႔ႏိုင္ သည့္ အေနအထားမ်ိဳးမေတြ႔ရေသးပါ။ ကုန္သြယ္/လယ္ယာ ကိုင္တြယ္ခဲ့စဥ္က ဝယ္ယူရရွိသည့္ စပါးအရည္ အေသြး အေျခအေန မွာ ျမန္မာ ၂၅% ဆန္အဆင့္ ႀကိတ္ခြဲျခင္းကသာ တြက္ေခ်ကိုက္ႏိုင္သည့္ အေနအထားရွိ ေနေသာေၾကာင့္ ၂၅ မွတ္ဆန္ အဆင့္ကိုသာ တင္ပို႔ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာ၌ စဥ္းစားသင့္ေသာ အခ်က္ တစ္ခုကိုတင္ျပလိုပါသည္။ အာဖရိကႏိုင္ငံမ်ား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တို႔ သည္ အရည္အေသြးအဆင့္အတန္းနိမ့္ေသာ ၂၅% အဆင့္ဆန္ကို တစ္ေလွ်ာက္လံုး စားသံုးေနမည္လားဆိုသည့္အခ်က္ကို စဥ္းစားရန္ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ ဆန္စားသံုးသူ အမ်ားစုသည္ ကုန္သြယ္/လယ္ယာေခတ္က ၂၅ မွတ္ဆန္ကို စားသံုးၾကေသာ္လည္း ယေန႔ အေျခအေနသည္ ယခင္ႏွင့္ မ်ားစြာကြာျခားသြားၿပီျဖစ္သည္။ ယေန႔ အေျခအေနမွာ ေတာေန ၿမိဳ႕ေန ဆန္ စားသံုးသူ လူတန္းစားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ၁၅ မွတ္၊ ၁၀ မွတ္အဆင့္ရွိသည့္ ဆန္အမ်ိဳးအစားမ်ားကိုပဲ အမ်ားစုက ေျပာင္းလဲစားသံုးလ်က္ ရွိေနပါသည္။တေလာကဆန္စက္ပိုင္ရွင္တစ္ဦးႏွင့္ေဆြးေႏြးခဲ့ရာ၌“ဆရာေရအခုကြ်န္ေတာ္တို႔ကျပည္တြင္းမွာမစားေတာ့ဘဲ၂၅%မွတ္ဆန္ေတြျပည္ပတင္ပို႔ဖို႔ႀကိတ္ခြဲေပးေနရတာပါ“ ဟု ေျပာျပပါသည္။ ျပည္တြင္း ၂၅ မွတ္ဆန္ကိုပင္လွ်င္ Wet Polisher အသံုးျပဳ၍ ဆန္ကို ဖြဲမကပ္ေစရန္ျပဳလုပ္ၿပီးမွၿပည္တြင္းေဈးကြက္တြင္ေရာင္းခ်ေနေၾကာင္းေျပာျပဘူးပါသည္။

ကုန္သြယ္လယ္ယာေခတ္ကတည္းကအာဖရိကေဈးကြက္တြင္ဩဇာအာဏာ သက္ေရာက္ မႈရွိသည့္ေကာက္ပဲသီးႏွံေရာင္းဝယ္မႈမ်ားျပဳလုပ္ေနေသာဆြစ္ဇာလန္၊ျပင္သစ္ကုမၸဏီႀကီး မ်ားႏွင့္အဆက္အသြယ္ျပဳလုပ္၍အာဖရိကႏိုင္ငံမ်ားသို႔တင္ပို႔ၾကရပါသည္။ယေန႔ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ျခင္းကိုပုဂၢလိကမ်ားအားခြင့္ျပဳခဲ့သည့္အခ်ိန္၌လည္းအဆိုပါကုမၸဏီႀကီးမ်ား၏ အခန္း က႑သည္အဓိကအပိုင္းမွပါဝင္ေနဆဲျဖစ္ပါသည္။တန္းလတ္၊တန္းျမင့္ဆန္ေဈးကြက္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍မေလးရွားႏိုင္ငံသို႔ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္တင္ပို႔ႏိုင္ေသာ္လည္းထိုင္းႏိုင္ငံ၏ဟုန္မာလီ(JasmineRice)သည္အာဆီယံႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ား မ်ား၏ေဈးကြက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကိုျဖန္႔က်က္စိုးမိုးထားဆဲျဖစ္ေသာေၾကာင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းအား(Competitiveness)မွာထိုင္းဆန္ကအားသာေနဆဲျဖစ္ပါသည္။သို႔ေသာ္အထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ဆန္စပါး supply chain တြင္လုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္းတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ်ေဈးကြက္မဟာဗ်ဴဟာနည္းဗ်ဴဟာမ်ားခ်မွတ္၍ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္အေျခအေနမ်ားေပးလ်က္ရွိေနေၾကာင္းေတြ႔ရွိရပါသည္။အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအနက္ဖိလစ္ပိုင္ေဈးကြက္ကိုဗီယက္နမ္ဆန္ကအမ်ားဆံုးေနရာယူခ်ဳပ္ကိုင္ထားဆဲျဖစ္ၿပီးဗီယက္နမ္ကုမၸဏီမ်ားက လည္းခိုင္ခိုင္မာမာအေျခခ်လုပ္ကိိုင္စိုးမိုးထားရန္အကြက္အကြင္းမ်ားဖန္တီးထားၾကပါသည္။ၿပီးခဲ့သည့္ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံစီးဘူးဆန္ညီလာခံ၌ဗီယက္နမ္ကုန္သည္ေပါင္း(၈၀)ေက်ာ္တက္ေရာက္ခဲ့ရာႏိုင္ငံအလိုက္ဆန္ ကုန္သည္အမ်ားဆံုးတက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ဗီယက္နမ္အေနျဖင့္ထိုင္းဆန္မ်ားဖိလစ္ပိုင္ေဈးကြက္သို႔ထိုးေဖာက္ဝင္ေရာက္လာမည္ကိုစိုးရိမ္မႈရွိပါသည္။သို႔ေသာ္စပါးစိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္မႈကုန္က်စရိတ္ႏိႈင္းယွဥ္ပါကထိုင္းႏိုင္ငံသည္ဗီယက္နမ္၊ျမန္မာႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ပါကထုတ္လုပ္မႈကုန္က်စရိတ္အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနရာထိုင္းဆန္အေနျဖင့္ဖိလစ္ပိုင္ေဈးကြက္၌ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္competitive ၿဖစ္ရန္အားနည္းေနဆဲျဖစ္ပါသည္။

ဖိလစ္ပိုင္ေဈးကြက္တြင္ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ျမန္မာဆန္ကုမၸဏီမ်ား အေနျဖင့္မည္ကဲ့သို႔ျပင္ဆင္လုပ္ကိုင္သင့္ပါသလဲဟုကုမၸဏီမွတာဝန္ရွိသူတစ္ဦးကေမးျမန္းဘူး ပါသည္။ဖိလစ္ပိုင္ေဈးကြက္၌ႏိုင္ငံပိုင္ National Food Authority (NFA)သည္ အခရာျဖစ္ပါသည္။ၿမန္မာဆန္ကုမၸဏီသည္NFAသို႔ဆန္ေပးသြင္းရန္အဆင့္မီသည့္ ကုမၸဏီစာရင္း ဝင္ရန္Accreditation list တြင္ပါဝင္လာရန္ေလွ်ာက္ထားဖို႔လိုအပ္ပါသည္။ ဖိလစ္ပိုင္ဘက္အပိုင္း၌လည္းNFAႏွင့္နီးစပ္သည့္ဖိလစ္ပိုင္ျပည္တြင္းကုမၸဏီတစ္ခုခုကိုလည္း ၿမန္မာဆန္ ကုမၸဏီ၏ working partner ကုမၸဏီအျဖစ္ေအဂ်င့္ကုမၸဏီသေဘာမ်ိဳးဆက္သြယ္ ခန္႔ထားရန္လိုအပ္ပါသည္။ ကြ်န္းေပါင္းမ်ားစြာ ႏွင့္ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ NFA မွ ဆန္ ဝယ္ယူရန္ တင္ဒါေခၚယူ သည့္အခါ ရံဖန္ရံခါ ျပည္တြင္းအဓိက distribution point စသည္ အ အထိ ပို႔ေဆာင္ေပးရန္ ဟူေသာ incoterm ျဖင့္  ဝယ္ယူတတ္ပါသည္။ ၿမန္မာဆန္ကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ဆန္ကို FOB incoterm ျဖင့္ေရာင္းတတ္ယံုျဖင့္ မရႏိုင္ေတာ့ပါ။ထိုအခါworking partnerျဖစ္သည့္ဖိလစ္ပိုင္ရွိျပည္တြင္းကုမၸဏီသည္ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေရာက္လာေသာ ဆန္မ်ားကို အဓိက distribution point  ရွိရာဆိပ္ကမ္းသို႔ ျပည္တြင္း ေထာက္ပံ့ ပို႔ေဆာင္ေရးနည္းလမ္း (Logistic) မ်ားျဖင့္ တဆင့္လႊဲေျပာင္းေပးပို႔ ရပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္အက်ိဳးတူပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သည့္ working partner ကုမၸဏီတစ္ခု ဖိလစ္ပိုင္ဖက္၌ရွိေနရန္လိုအပ္ၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။

NFA မွ တင္ဒါေအာင္သည့္အခါ NFA က ဆန္ဆာေဗယာ (၂) ဦးသည္ ဆန္တင္ပို႔ ေပးသည့္ ႏိုင္ငံကိုလာေရာက္ၿပီး NFA သို႔ တင္ပို႔မည့္ ဆန္၏အရည္အေသြး၊ အိတ္ quialtiy, weight တို႔ကိုလာေရာက္ စစ္ေဆးပါသည္။ SGS ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔၏ စစ္ေဆးခ်က္ျဖင့္ မလံုေလာက္ပဲ NFA ဆာေဗ ယာ (၂) ဦးလာေရာက္ စစ္ေဆးသည္ကို လက္ခံေပးရပါသည္။ ဆန္ကို  ႏွစ္စဥ္အေျမာက္အမ်ားတင္သြင္းေနရ ေသာ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံသို႔ ဆန္တင္ပို႔ရန္ ဆန္တင္ပို႔သည့္ ႏိုင္ငံအမ်ားအျပားက စိတ္ဝင္စား ႀကၿခင္းမွာ၎လက္ခံဝယ္ယူေသာCIFေဈးႏႈန္းသည္မက္ေလာက္ဖြယ္ရာရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ေလာေလာဆယ္ေျခကုတ္ရယူထားၿပီးျဖစ္ေသာဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္အထူးလိုအပ္ပါသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေစာေစာ ပိုင္းက ဖိလစ္ပိုင္အာကြီႏို အစိုးရလက္ထက္၌  ဆန္မ်ားကိုလိုအပ္သည္ထက္ပိုမိုတင္သြင္းထားေသာေၾကာင့္ဂိုေဒါင္ထဲတြင္ဆန္မ်ားပ်က္စီးစျပဳေနၿပီျဖစ္ရာဆိုင္ရာစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႔မ်ားလိုက္လံစစ္ေဆးလ်က္ရွိသည္ဟုသတင္းမ်ားၿဖစ္ေပၚခဲ႔ပါသည္။

ဗီယက္နမ္ဆန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆန္တင္သြင္းသည့္ ဆြစ္ဇာလန္ ႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီႀကီးတစ္ခုမွ မန္ေနဂ်ာတစ္ဦး၏ မွတ္ခ်က္ကိုျပန္လည္ေဖါက္သည္ခ်လိုပါသည္။ ဗီယက္နမ္၌ စပါးအမ်ိဳးအစားေပါင္း (၁၀-၁၅) မ်ိဳးခန္႔ရွိပါသည္။ ၄င္းတို႔ ဆန္ေရာင္းခ်ရာတြင္ White Rice 15% White Rice 25% စသည္ျဖင့္သာ   general terms ၿဖင္႔သာေရာင္းခ်ပါသည္။ ႀကိတ္ခြဲရာတြင္လည္း မည္သည့္ စပါးအမ်ိဳးအစားက ႀကိတ္ခြဲသည္ျဖစ္ေစ Head Rice သပ္သပ္၊ Big Brokens သပ္သပ္၊ Small brokens သပ္သပ္္စီကို ဆိုင္လိုဘင္း မ်ားတြင္ ေလွာင္ထားၿပီးသေဘၤာတင္ရန္လာသည့္အခါမွ ဆိုင္လိုဘင္းထဲမွထုတ္ကာRice Specification အလိုက္လိုသလိုေရာစပ္ထုပ္ပိုးေပးပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ဆန္အိတ္တစ္အိတ္ထဲ၌ ရံဖန္ရံခါ စပါးအမ်ိဳးအစားေပါင္း (၃-၄) မ်ိဳး မွ ႀကိတ္ခြဲရရွိေသာဆန္မ်ားျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ဗီယက္နမ္ဆန္သည္ မ်ား ေသာအားျဖင့္စားမေကာင္းတတ္ၾကပါ။ျမန္မာ၌ဆန္ႀကိတ္ခြဲရာတြင္ဆန္အိတ္ထဲ၌ စပါးတစ္မ်ိဳးထဲမွႀကိတ္ခြဲရရွိေသာဆန္ႏွင့္ဆန္ကြဲမ်ားသာရွိေနရာဆန္အရသာ Palatability ကိုမ်ားစြာမထိခိုက္ႏိုင္ပါ။သို႔ေသာ္ယခုေနာက္ပိုင္း၌ rice re-processing plantမ်ားေပၚလာၿပီၿဖစ္ရာဗီယက္နမ္ကဲ႔သို႔ၿဖစ္မလာႏိုင္ဟုေၿပာ၍မရပါ။ျမန္မာဆန္စပါးစိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္မႈကုန္က်စရိတ္သည္ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၏စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္မႈစရိတ္ထက္ နည္းေကာင္းနည္းႏိုင္ပါသည္။သို႔ျဖစ္၍၂၅%မွတ္ဆန္ခ်င္းယွဥ္လွ်င္ဆန္၏အေနအထားအအရအားသာခ်က္မ်ားရွိေနႏိုင္ပါသည္။

ကိုလိုနီေခတ္က ဆန္ႏွင့္ ဆန္ထြက္ပစၥည္းမ်ားကို  ေအာက္ပါတန္ခ်ိန္အတိုင္း သေဘၤာတင္ပို႔ႏိုင္ခဲ့ ၾကပါသည္။ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုတည္းမွ မဟုတ္ဘဲ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ပုသိမ္၊ စစ္ေတြ ဆိပ္ကမ္းမ်ား ကပါ တင္ပို႔ခဲ့ၾကပါသည္ -

စဥ္ ဘ႑ာႏွစ္ ဆန္ႏွင့္ ဆန္ထြက္ပစၥည္း
                                                                                                       (တန္ခ်ိန္သန္း)
(က)                                          ၁၉၂၃-၂၄                             ၂.၂၁
(ခ)                                            ၁၉၂၅-၂၆                            ၃.၁၂
(ဂ)                                            ၁၉၂၉-၃၀                            ၂.၉၄
(ဃ)                                           ၁၉၃၁-၃၂                            ၃.၁၅
(င)                                             ၁၉၃၃-၃၄                            ၃.၁၄
(စ)                                             ၁၉၃၅-၃၆                            ၂.၇၈
(ဆ)                                            ၁၉၃၇-၃၈                           ၂.၇၈
(ဇ)                                              ၁၉၃၉-၄၀                            ၃.ဝ၅
မွတ္ခ်က္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္း ၁၉၅၅-၅၆ ခုႏွစ္က တန္ခ်ိန္ (၁.၉၃) သန္းႏွင့္ ၁၉၅၉-၆၀ ခုႏွစ္က             တန္ခ်ိန္ (၂.ဝ၂) သန္း၊ ၁၉၆၁-၆၂ ခုႏွစ္အထိ တန္ခ်ိန္ (၁.၉၁) သန္းတင္ပို႔ခဲ့ပါသည္။
                                                                                                    Source : ကုန္သြယ္ / လယ္ယာ -၂၀ဝ၁

ကိုလိုနီေခတ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးစအခ်ိန္အထိ ဆန္တန္ခ်ိန္ (၂.၃) သန္းအထိ တင္ပိိုု႔င္ခဲ့သျဖင့္ ျမန္မာဆိပ္ကမ္း၏ သေဘၤာတင္ပိို႔ိုႏိုင္စြမ္းအား အဟန္႔အတား မ်ားကို မည္ကဲ့သို႔ေက်ာ္လႊားခဲ့သည္မွာ စိတ္ဝင္ စားစရာပင္ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၇၆-၇၇ ခုႏွစ္ခန္႔အထိ ထီးတန္းဆိပ္ကမ္း၌ ရာသီမေရြးတင္ႏိုင္သည့္ bag loading plant ကို ကမၻာ ေက်ာ္ SCHULE ကုမၸဏီမွ မွာယူတပ္ဆင္အသံုးျပဳခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ဆိပ္ကမ္းအလုပ္သမား မ်ားမွာ အဆိုပါ bag loading plant ရွိေနလွ်င္ ၄င္းတို႔၏ ကုန္တင္ကုန္ခ်အလုပ္ကို မေသခ်ာ မေရရာျဖစ္ေစသည့္ အေျခအေနရွိေသာေၾကာင့္ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈအပိုင္း၌ အားနည္း ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္း၌ အဆိုပါ bag loading plant ကို ျဖဳတ္သိမ္းခဲ့ရသည့္ အေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္ခဲ့ရပါသည္။

ယခုအခ်ိန္၌ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုတည္းကိုသာ အားထားတင္ပို႔ေနရခ်ိန္ျဖစ္၍ ဆန္တန္ခ်ိန္ (၂) သန္း၊ (၃) သန္းတင္ပို႔ရန္ကိစၥမွာ အခက္အခဲမ်ားရွိႏိုင္ပါသည္။ ရန္ကုန္ ဆိပ္ကမ္းမွာ ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္း (Sea port) မဟုတ္ပါ။ ဆန္သယ္ယူရန္ ပင္လယ္ကူး သေဘၤာမ်ားသည္ ပင္လယ္ဝမွ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းေရာက္ သည္အထိ မိုင္ (၄၀) ခန္႔ ဝင္ေရာက္ရပါသည္။ ကုန္ဝယ္သူအေနျဖင့္ တန္ခ်ိန္မ်ားမ်ားဆန္သည့္ သေဘၤာ ငွားရမ္းပါ က သေဘၤာခ ပိုမိုသက္သာႏိုင္ေသာ္လည္း ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း ေရစူးသည္ (၉) မီတာ၊ (၂၇) ေပသာ ရွိၿပီး ဆိပ္ခံအရွည္ LOA မွာ (၅၀၇) ေပသာ လက္ခံႏိုင္သည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား ရွိေနပါသည္။ ဘန္ေကာက္၌ဆိပ္ကမ္းမွ အာဖရိကဆိပ္ကမ္းတင္ပို႔မႈအတြက္ ကုန္ (၁၀ဝ၀ဝ) ဆန္႔ သေဘၤာခမွာ တစ္တန္လွ်င္ (၄၃-၄၆) ေဒၚလာသာျဖစ္ၿပီး၊ တန္  (၁၅၀ဝ၀) ဆန္႔ သေဘၤာခသည္ တစ္တန္လွ်င္ (၄၁-၄၃) ေဒၚလာျဖစ္ပါသည္။ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းမွ ဆိုပါက အေနာက္အာဖရိကႏို္င္ငံမ်ားသို႔တင္ပို႔မည္ဆိုလွ်င္ ဆန္တစ္တန္လွ်င္ (၆၅) ေဒၚလာရွိ သည္ဟုသိရပါသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွစ၍ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး ကိုေဆာင္ရြက္လွ်က္ ရွိရာ မ်ားမၾကာမီကာလအတြင္း  တန္ခ်ိန္ ၃၀ဝ၀ဝ ဝင္ သေဘၤာမ်ား ဝင္ေရာက္လာႏိုင္ပါက ဆန္တန္ခ်ိန္ အေျမာက္အမ်ားတင္ပိိုု႔ႏိုင္ေရးကို မ်ားစြာ အေထာက္ အကူျဖစ္ေစႏိုင္ပါသည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ဟုန္မာလီေခၚ စပယ္ဆန္ေမႊးသည္ ကမၻာႏွင့္အဝွမ္းျဖန္႔က်က္၍ ေဈးကြက္ရယူထား ၿပီျဖစ္၍ ၄င္းကိုယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည့္ ဆန္အမ်ိဳးအစားမ်ား ေပၚေပါက္ လာေရးသည္ ဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီမ်ား မ်က္ေျခမျပတ္ရမည့္အပိုင္းျဖစ္ပါသည္။ ေပၚဆန္းဆန္သည္ ေဈးကြက္တြင္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သည္ဟုဆိုေသာ္လည္း ျပည္တြင္း၌ စားသံုးသူမ်ားလာေသာ ဆန္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျပည္ပတင္ပို႔ရန္အတြက္  ေဈးကြက္ ျမႇင့္တင္ ေရးက အစ လုပ္ကိုင္သြားရန္လိုပါသည္။ ဆင္းသြယ္လတ္၊ ေရဆင္းလံုးသြယ္ စသည့္ ေနာက္ပိုင္းေပၚေပါက္လာေသာ HYV အမ်ိဳးအစား ဆန္မ်ားသည္ ဆန္အေရာင္ အေသြး သာမက စားေကာင္းေသာ ဆန္မ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေဈးကြက္တြင္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ အေျခ အေနေပးပါသည္။

ဆန္စပါးအထူးျပဳကုမၸဏီမ်ား ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ရန္ အားေပးေသာ္လည္း ကုမၸဏီအားလံုးဦးစား ေပးရမည့္အပိုင္းမွာ ျပည္တြင္းဆန္စပါးေရာင္းဝယ္မႈျဖစ္ၿပီး၊ ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ျခင္းက ဒုတိယဦးစားေပးျဖစ္ သည္။ အထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ တာဝန္ယူရသည့္ ေဒသ၌ ဆန္စပါး supply chain ကို ပီပီျပင္ျပင္ တည္ေဆာက္ ရန္ျဖစ္သည္။ supply chain mechanism တစ္ခု အခ်ိတ္အဆက္မိမိျဖင့္ ေပၚေပါက္လာ ပါက ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ရန္ကိစၥမွာအခက္အခဲမရွိႏိုင္ေတာ့ပါ။ MRF ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ၿပီး ေနာက္ အထူးျပဳကုမၸဏီ မ်ားသည္ အသင္းႀကီး၏ လမ္းၫႊန္ႀကီးၾကပ္မႈေအာက္မွ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ဆိုပါက အခ်ိန္တိုအတြင္း ျမန္မာသည္ အဓိကဆန္တင္ပို႔သည့္ ႏိုင္ငံ အျဖစ္ေရာက္ရွိလာႏိုင္ပါသည္။

အထူးျပဳကုမၸဏီမ်ားစဥ္းစားသင့္ေသာအခ်က္မွာ ျပည္တြင္း၌ပင္ မစားေတာ့ေသာ ၂၅ မွတ္ဆန္ ကိုပဲအားထားတင္ပို႔ေနမည္လား ဆိုသည့္ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္တြင္း၌ ဆန္ၾကမ္းေဈးဟုေခၚေသာ ၂၅ မွတ္ ဆန္၏ တစ္အိတ္ေဈးႏႈန္းသည္ ျပည္တြင္းဆန္ေဈး၏ ၫႊန္းျပကိန္း (indicator) တစ္ခုျဖစ္ ေန သည့္အတြက္ ဆန္ၾကမ္းေဈးတက္လွ်င္ ျပည္တြင္းဆန္ေဈးမ်ားတက္ေနၿပီဟု သံုးသပ္ၾကပါသည္။ ဆန္ေခ်ာ (ေပၚဆန္း) တစ္အိတ္ (၂၉၅၀ဝ)က်ပ္၊(၃၀ဝ၀ဝ)က်ပ္ျဖစ္ေနေသာ္လည္းဆန္ေဈးတက္ေနၿပီဟုေယဘူယ်မယူဆၾကပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ေပၚဆန္းဆန္ကို ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္သူမ်ားကသာ စားႏိုင္ေသာ ဆန္ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ ၿခံဳငံု၍ေျပာလွ်င္ ျပည္တြင္းဆန္ေဈးတက္ေနသည္ဟု မဆိုႏိုင္ပါ။ ၂၅ မွတ္ဆန္ကို wet polisher အသံုးျပဳ၍ ဖြဲမကပ္ေအာင္ျပဳလုပ္လွ်င္ပင္ ဆန္မွာျဖဴေဖြး ေနၿပီး စားခ်င့္စဖြယ္ရွိေနတတ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၅  မွတ္ ဆန္ပင္ျဖစ္ေစ wet polisher ကိုအသံုးျပဳ၍ ဆန္ကိုအေရာင္တင္ေပးေစလိုပါသည္။ ၂၀ဝ၃ ခုႏွစ္၊ ကုန္သြယ္/ လယ္ယာေခတ္ ကုန္ဆံုးခ်ိန္က ျပည္ပသို႔ ၂၅ မွတ္ဆန္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို wet polisher ျဖင့္ အေရာင္တင္ ေပးခဲ့ေသာေၾကာင့္  ျပည္ပဝယ္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ခဲ့ၾကပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဆန္ကြဲ ၂၅%ပါေသာ ဆန္မ်ားကိုသာ ျပည္ပတင္ပို႔ရန္အတြက္  အဓိကထုတ္ လုပ္ၿပီး တန္းျမင့္ဆန္အရည္အေသြးေကာင္းေသာ ဆန္ျပည္ပတင္ပို႔ေရးမွာ ဆန္တင္ပို႔ေသာ အျခားႏိုင္ငံမ်ား ႏွင့္ယွဥ္လွ်င္ ေနာက္က်က်န္ရစ္ေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ၂၅ မွတ္ ဆန္ေဈးကြက္သည္ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ သီရိလကၤာ၊ အေနာက္အာဖရိက ႏိုင္ငံမ်ားသာရွိၿပီး ေဈးကြက္မ်ားက်ဥ္းေျမာင္းပါသည္။ သင္ခန္းစာယူသင့္ ေသာအခ်က္မွာ ၁၉၉-၉၅ ဘ႑ာႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာဆန္ကိုေဈးကြက္မ်ားသို႔ ပံုမွန္မျပတ္မလပ္တင္ပို႔  ေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္ အာဖရိကေဈးကြက္ဆိုလွ်င္ အဆက္ျပတ္သေလာက္ နီးပါးျဖစ္ခဲ့ပါသည္။

         ၁၉၉၄-၉၅ ခုႏွစ္အတြင္း ကုန္သြယ္လယ္ယာသည္ ဆန္တန္ခ်ိန္ (၁) သန္းေက်ာ္တင္ပို႔ခဲ့ရာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ မရွိဘဲေဆာင္ရြက္ခဲ့ရသျဖင့္ ျပည္တြင္းရွိ ဆန္ကုန္သည္မ်ားထံမွ ဆန္မ်ားတိုက္႐ိုက္ဝယ္ယူတင္ပို႔ခဲ့ၾကရပါသည္။ အရည္အေသြး ထိန္းသိမ္းမႈအပိုင္းတြင္ အားနည္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ ၁၉၉၉-၂၀ဝ၀ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ဆန္တင္သြင္း ႏိုင္ငံမ်ားရွိ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ဆန္ဝယ္ယူမႈ၌ တင္ဒါေခၚယူ ရာတြင္ ျမန္မာဆန္ကို ထည့္သြင္း ေခၚယူျခင္းမျပဳသည့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးအထိျဖစ္ပ်က္ ခဲ့ဘူးပါသည္။ ၂၀ဝ၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံတကာ ေဈးကြက္၌ ျမန္မာဆန္နာမည္ျပန္ရ လာေစရန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္သာ ၂၀ဝ၃ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ဆန္စပါး မူဝါဒ ေျပာင္းလဲခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔ထိ ျမန္မာဆန္အေပၚဝယ္ယူရန္ စိတ္ပါဝင္စားမႈမ်ားျပသႏိုင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္ ေဈးကြက္မ်ား အထိုက္အေလ်ာက္ျပန္လည္ရရွိခဲ့ပါသည္။

No comments: