Sunday, June 4, 2017

ေစ်းကြက္သေဘာ


စလုံးမွာ ဘာပစၥည္းပဲျဖစ္ျဖစ္ ခိုးၿပီးသြားေရာင္းလို႔ရတဲ့ သူခိုးလက္ခံဆိုင္မရွိေအာင္ လုပ္ထားေတာ့ ပစၥည္းေတြအေပ်ာက္အရွနည္းတယ္ --စလုံးမွာအေနၾကာၿပီး maintenance ကိုင္ တဲ့ ျမန္မာအင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္ကေျပာဘူးတယ္ -- ေျမာင္းဖုံးသံကြ်တ္ေတြမ်ား ခိုးခ်င္စရာ--လူသူုျပတ္တဲ့ေနရာမွာေတာင္ မေပ်ာက္မရွဘူး--ဆိုင္ဖြင့္မရေအာင္လုပ္ထားတဲ့စနစ္ က ရွိေနေတာ့ ခိုးေရာင္းတာေတြမရွိသေလာက္ပဲ-
တယ္လီဖုန္း I pad used ျပန္ဝယ္တဲ့ ဆိုင္ေတြရွိတယ္-- သြားေရာင္းရင္ IC မွတ္ပုံတင္ျပရတယ္-- မျပႏိုင္ရင္ဘယ္သူမွမဝယ္ရဲဘူး--cash converter လိုပစၥည္း အေဟာင္းဝယ္ေရာင္းတဲ့ဆိုင္ေတြရွိတယ္ -တရားဝင္ဖြင့္ထားတာ--အေပါင္ဆိုင္သေဘာမ်ိဳး ပဲ--ကင္မရာတို႔ဘာတို႔ ျပန္ေရာင္းခ်င္ရင္ေစ်းအရမ္းႏွိမ္တယ္ --ပစၥည္းအသစ္ေတြလည္းေစ်းေပါေပါ နဲ႔ေရာင္းတယ္--model တို႔ date တို႔ ေအာက္တဲ့ ပစၥည္းေတြ lot လိုက္ လက္ကားဝယ္ၿပီးျပန္ေရာင္းေတာ့ ေစ်းသက္သာတယ္-- Daiso လိုဘာယူယူ ၂ ေဒၚလာဆိုင္မွာလည္းအိမ္သုံးပစၥည္းေလးေရာင္းေတာ့ စလုံးကသာမန္လူတန္းစားအမ်ားစုကလာဝယ္ၾကတယ္( ရန္ကုန္မွာလည္း Daiso ဖြင့္ထားပါတယ္) ဘာပစၥည္းျဖစ္ျဖစ္ စလုံးေတြ အလုအယက္ဝယ္ေနၿပီဆိုရင္ တကယ္ေလွ်ာ့ေစ်းနဲ႔ ေရာင္းလို႔ပဲ--သူတို႔အခ်င္းခ်င္းဘယ္ပစၥည္းဘယ္ေစ်းနဲ႔ ဘယ္တုံးကဝယ္လို႔ ရတယ္ဆိုတာအခ်င္းခ်င္း အသိေပးေလ့ရွိတယ္-- ဒါေၾကာင့္ထင္တယ္-- စလုံးက နံမည္ ျကီး branded ဆိုင္ေတြက တခါတရံ ၁ ရက္ထဲပဲ ေလွ်ာ့ေစ်းနဲ႔ ေရာင္းတယ္-- ေနာက္ေန႔ အေျပးအလႊားသြားၾကည့္ အရင္ေစ်း ျပန္ျဖစ္သြားေရာ--branded ဆိုင္ႀကီးေတြက ေလွ်ာ့ေစ်းနဲ႔ ေရာင္းခဲတယ္-- သူတို႔ marketing strategy ကေရာင္းလိုက္တဲ့ပစၥည္း ဟာအစစ္အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း authentication ေပးတာပါပဲ-- တခ်ိန္ မြဲသြားလို႔ pawn shop မွာသြားေပါင္ရင္ authentication ရွိရင္ ေငြပိုရတာေပါ့--
ေမာင္တိုင္ပင္ေနတဲ့ ကလင္မင္တီ က အေပါင္ဆိုင္ မွာအေပါင္ဆုံးပစၥည္းေတြက ေရႊ ေငြ စိန္ထည္လက္ဝတ္ လက္စားေတြသာမက အမ်ိဳးသမီး ကိုင္ LV အိတ္ Chanel အိတ္ ေတြကို showcase ျပထားပါတယ္ -- ေစ်းကလည္းမေသးဘူး-- ႏွစ္တစ္ႏွစ္ကုန္ခါနီးရင္ ဥပမာ ႏွစ္စပိုင္းမွာ model ေအာက္ေတာ့မဲ့ ပစၥည္းေတြကိုေစ်းေလ်ာ့ေရာင္းပါတယ္--shopping spree လို႔ေျပာလို႔ရတဲ့ ကာလက စင္ကာပူမွာ ဇြန္ လ တစ္လလုံးျဖစ္ပါတယ္ GSS Great Singapore Sales ေပါ့-- တခ်ိဳ ့ ျမန္မာက ေဘာစိေတြကအဲဒီအခ်ိန္နဲ႔ ကိုက္ၿပီး စင္ကာပူ ကိုေစ်းလာဝယ္ၾကတယ္-- ေအာခ်တ္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္လူအစည္ ကားဆုံးအခ်ိန္ေပါ့--လူသေဘာကိုနားလယ္ၾကတဲ့ သူေတြက ေစ်းကြက္ ကိုဖန္တီးျကတယ္-market promotion တို႔ ဆိုတာထုတ္လုပ္လာတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုကို ေပါက္ေအာင္ေရာင္းႏိုင္တာပဲ-- အေမရိကန္က ကုမၸဏီေတြဆိုရင္ တစ္ႏွစ္မွာ ပစၥည္း အသစ္ တစ္ခုခု ေတာ့ ထုတ္ လုပ္ၾကတာပဲ--မထုတ္ႏိုင္ရင္ ကုမၸဏီက ၾကာၾကာမခံ ေတာ့ဘူး--ထုတ္လုပ္တဲ့ ပစၥည္းေတြမွာလူႀကိဳက္မ်ားေအာင္ ဘာထည့္မလဲ ဒါဟာ marketing strategy ပဲ-- တကၠသိုလ္ေတြမွာ marketing နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ module ကိုလူအမ်ားစိတ္ဝင္စားၾကတယ္-- ဆိုင္အသစ္အသစ္ ေတြေပၚလာတယ္-- ေနာက္ေပ်ာက္သြားတယ္-- မိမိ brand တစ္ခု အရွည္သျဖင့္ ရပ္တည္ေနေအာင္ လုပ္ရတာမလြယ္ပါဘူး-- advertising agency ေတြကလည္း ပစၥည္းတစ္ခု ဘယ္လိုေပါက္ေအာင္ေၾကာ္ျငာ ရမလဲဆိုတာ ေခါင္းအစားဆုံး ပဲ- ေပါက္သြားတဲ့ ေၾကာ္ျငာေတြ မွတ္မိၾကမွာပါ-- ေစ်းကြက္တစ္ခုရဲ႕ အေျခခံသေဘာတရားမွာ advertising လည္းပါတယ္ -- တခါမွာ ထုတ္လုပ္သူတစ္ေယာက္က သူ ့ပစၥည္း ကိုလူေတြသိေနပါၿပီ-- ေၾကာ္ျငာဖို႔ သိပ္မလိုေတာ့ ဘူးထင္တယ္ဆိုၿပီး ေၾကာျ္ငာ ပိုင္းကို ေလွ်ာ့ လိုက္တာ ေစ်းကြက္ ေဝစု အေတာ္ဆုံးရႈံးသြားလို႔ မနည္းျပန္တင္ရတာ အရင္ထက္ေတာင္ပိုမိုကုန္ က်သြားေသးတယ္--ေစ်းကြက္သေဘာ ဆိုတာ ဒီလိုမ်ိဳး--
UNIQLO ဆိုရင္ လူလတ္တန္းစားေတြဝတ္ ႏိုင္တဲ့အဝတ္အထည္ေတြေရာင္းတယ္ -- တစ္ရက္တစ္ရက္ကို ေယာက္်ား မိန္းမ အဝတ္အထည္တစ္ခုခု ကို limited sales ဆိုၿပီးေစ်းနည္းနည္းေလ်ာ့ေရာင္းတယ္--လူငယ္ႀကိဳက္ေတြမ်ားတယ္-- ခ်ဳပ္ၿပီးအထည္ေတြေစ်းကြက္ကႏိုင္ငံတိုင္းမွာရွိတယ္ -- ခ်ဳပ္စက္ေတြကျဖဳတ္ရတပ္ရလြယ္ေတာ့ အေျခအေနေပးရင္ေပးသလို ဖြံၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံေတြမွာေျပာင္းေျပာင္းၿပီးရင္းႏွီးျမဳပ္ ႏွံၾကတယ္--ဒီဇိုင္း၊ ခ်ဳပ္ခ၊ အခ်ိန္မီျပီးစီးမႈ၊ export import operation လုပ္ရတာလြယ္ကူမႈ ေတြေပၚမူတည္ၿပီး branded ကုမၸဏီေတြဟာ ဖြံ ့ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံေတြမွာ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ ေတြလုပ္ၾကရပါတယ္ -- ဒီလို labour intensive industry ေတြဟာအရင္စစ္အာဏာရွင္လက္ထက္ကခက္ခက္ခဲခဲ နဲ႔ ႐ုန္းကန္ခဲ့ရၿပီး US sanction ေၾကာင့္အျပင္မိမိဖါသာ ပိတ္တဲ့sanction ေတြေၾကာင့္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ရတာအေတာ္ကိုခက္ခဲသြားတဲ့အေျခအေနမ်ိဳး ၾကံဳ ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္-မိမိလုပ္ငန္းရွင္ေတြ လုပ္သာကိုင္သာရွိတဲ့အေျခအေနမ်ိဳး ဖန္တီးမေပးဘူး--ခိုးလိမ့္မယ္--ဝွက္လိမ့္မယ္ -- အျမင္ေတြနဲ႔ barrier ေတြ တိုးၿပီးရင္းတိုးလာလိုက္တာ ေနာက္ပိုင္း ျပည္တြင္း က impose လုပ္တဲ့ sanction ကပိုဆိုးတယ္ဆိုၿပီးေျပာစမွတ္ျဖစ္ခဲ့တာပါ--ကုန္သြယ္ေရး မွာ operation ကို လြယ္ကူေအာင္လုပ္ေပးတာဆိုရင္ တပ္ပိုင္တဲ့ စီးပြားေရးအင္အားစုေတြ နဲ႔ သူတို႔ အေခၚ တိုင္းရင္းသား လုပ္ငန္းရွင္ ( ျပည္သူကေတာ့ ခ႐ိုနီ) ေတြအတြက္ပဲ-- ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ က်င့္သုံးခဲ့ပါတယ္--အခုခ်ိန္မွာေတာ့ labour intensive industry ေတြပဲတြင္တြင္က်ယ္က်ယ္လုပ္ ရမဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ေပမဲ့ၿမန္မာအလုပ္သမားေတြရဲ႕ capacity ေတြ skill ေတြဟာ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြ ကအလုပ္သမားေတြနဲ႔ ယွဥ္ လိုက္ရင္အေတာ္က်ိဳးစားရမဲ့အေနအထားပါ-- ဒီလိုင္းတြင္မဟုတ္ပါဘူး-- လိုင္းေပါင္းစုံမွာ skilled labour ဆိုရင္ တကယ္ကြ်မ္းက်င္တဲ့သူေတြမ်ားမ်ားထြက္လာေအာင္လုပ္ဖို႔ လိုေနပါတယ္--
ကဲ-- ေစ်းကြက္ေတြရဲ႕ သေဘာတရားေတြကိုေျပာရင္းနဲ႔ သူနဲ႔ဆက္စပ္တဲ့ ကုန္သြယ္မႈဘက္ေရာက္ကုန္ပါၿပီ -- စဆရက လုပ္တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး-- သၾကၤန္တြင္း မွာ နားနားေနေန ေနရင္း ငါ့တိုင္းျပည္ ငါႀကိဳက္တဲ့ အစိုးရ တစ္ရပ္တင္လိုက္တာ ဘာလို႔ တိုင္းျပည္ စီးပြားေရး က overall မွာ အဆင္မေျပျဖစ္ရတာလဲ ကိုေတြးမိလို႔ ပါ--ပစၥည္းေတြကို ေစ်းရေအာင္ စားသုံးသူေတြအလုအယက္ဝယ္ေအာင္ လုပ္ရတာ ဟာ marketing ပဲ--demand and supply မွာdemand မရွိရင္ဘာမွလုပ္လို႔ မရႏိုင္ပါ--demand ေတြ တက္ လာေအာင္ လုပ္ရမဲ့ အလုပ္ကsupply ဘက္မွာသူ႔အပိုင္းနဲ႔သူရွိေနေတာ့ အားလုံးကိုလုပ္ႏိုင္မွေအာင္ျမင္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္--ဆန္၊ ပဲမ်ိဳးစုံ၊ သစ္သီးဝလံ၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ေကာ္ဖီ၊လက္ဘက္၊စတဲ့ထုတ္ကုန္ေတြကို value adding လုပ္ၿပီးဘယ္လိုေရာင္းၾကမလဲ စတဲ့ အလုပ္ေတြဟာစိတ္ဝင္စားစရာလည္းေကာင္းပါတယ္ -- စိန္ေခၚမႈ လည္းျဖစ္ပါတယ္--

No comments: