Friday, November 30, 2018

တ႐ုတ္ျပည္နဲ႔ကုန္သြယ္ေရး

လြန္ခဲ့ေသာဆယ္စုႏွစ္ ၂ခုကတည္းကတ႐ုတ္နဲ႔နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကိစၥေျပာၾကရင္သူတို႔အထက္စီးကပဲေျပာေလ့ရွိပါတယ္--ျမန္မာနဲ႔ထိစပ္ေနတဲ့Yunan province ကိုတ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕မဖြံ ့ၿဖိဳးေသာ province ဟုသတ္မွတ္ၿပီး အထူးအခြင့္အေရးမ်ားေပးထားပါတယ္- အလားတူ ကြ်မ့္လူမ်ိဳးမ်ားဂြမ္ရွီးျပည္နယ္ကိုလည္းအထူးအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီးအထူးအခြင့္အေရးေပးခဲ့ပါတယ္--အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္အိမ္နီးခ်င္းဆို၍ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံတစ္ခုသာရွိေသာ္လည္းအာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ကုန္သြယ္မႈျပဳရန္ အထူးအခြင့္အေရးေပးသည့္အေနျဖင့္ China ASEAN Expo ကိုႏွစ္စဥ္က်င္းပျပဳလုပ္ေပးၿပီးေငြေၾကးအေျမာက္အမ်ားအကုန္အက်ခံ၍ကုန္သြယ္မႈတိုးျမႇင့္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ္ ေဒသတြင္း၌အာဆီယံႏိုင္ငံအခ်ိဳ  ့ႏွင့္ conflict ျဖစ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ေမွ်ာ္မွန္းသေလာက္ခရီးမေရာက္ခဲ့ပါ--

တ႐ုတ္ႏွင့္ကုန္သြယ္ရာတြင္အထူးသျဖင့္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးတြင္သူတို႔၏ concept သည္ ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္ေနျပည္သူအခ်င္းခ်င္းကုန္သြယ္ၾကျခင္းျဖစ္၍ ႏိုင္ငံတကာကုန္သြယ္မႈ incoterm  မ်ားမလိုဟုေဇာင္းေပးေဆြးေႏြးၾကပါတယ္-- ျမန္မာကုန္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးႏွင့္ တာဝန္ရွိသူမ်ားကလည္းနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို အီးယူဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္းကုန္သြယ္မႈျပဳလုပ္ၾကသလိုႏွစ္ ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈ ကို အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေငြေပးေငြယူရွင္းတမ္းမ်ားျဖင့္ေဆာင္ရြက္လိုေျကာင္းေဆြးေႏြးခဲ့ေသာ္လည္းအခ်ိန္အေတာ္ၾကာလက္မခံခဲ့သျဖင့္ ႏွစ္ ႏိုင္ငံနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို တ႐ုတ္ကအသာစီးရယူခဲ့သည့္အေနအထားတြင္ရွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္--ေနာက္ဆုံးျမန္မာဖက္က ၁၀၅မိုင္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ ကိုတည္ေဆာက္၍ျမန္မာဖက္၌ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ားအေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာေျကာင့္ ရွင္သန္ေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္--

သို႔ေသာ္ယခုအခ်ိန္၌ ေရနံဓါတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္းကဲ့သို႔ တ႐ုတ္၏အက်ိဳးစီးပြားမ်ားျမန္မာႏိုင္တြင္ရွိေနသည့္ျပင္ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းကလည္းတ႐ုတ္၏မဟာဗ်ဴဟာအတြက္အေရးပါလွ်က္ရွိေနေသာေၾကာင့္ကုန္သြယ္မႈကိစၥရပ္မ်ားေဆြးေႏြးရာတြင္ယခင္ဆယ္စုႏွစ္ေက်ာ္ကရွိေနေသာအေျခအေနထက္ျမန္မာဘက္ကအားသာမႈရွိ ႏိုင္ပါတယ္--

စီးပြားေရးေလ့လာသူေတြ researchers ေတြေျပာေလ့ရွိၾကတာကေတာ့ျမန္မာႏိုင္ငံသည္အင္အားႀကီးႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကားတည္ရွိေနေသာေျကာင့္ကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အလန္းမ်ားရွိေနတယ္လို႔ေျပာေလ့႐ွိႀကပါတယ္--ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၏ဗိုလ္က်စိုးမိုးမႈလည္းရွိႏိုင္သည္ကိုလည္းတစ္ဖက္ကသတိထားရပါမယ္--ျမန္မာသည္ရာစုႏွစ္အတြင္းစီးပြားေရးအင္အားႀကီးႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္လာသည့္ တ႐ုတ္ႏွင့္ကုန္သြယ္မႈဆက္ဆံရာတြင္တ႐ုတ္အစိုးရပိုင္းမွအစဥ္အၿမဲအသာစီးရယူလိုမႈ -- တ႐ုတ္စီးပြားေရးသမားမ်ားသည္ျမန္မာကဲ့သို႔အင္အားခ်ီနဲ႔သည့္ ကုန္သြယ္ဖက္ႏိုင္ငံ၏ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကိုလိုက္နာရာ၌အားနည္းမႈ--ႏိုင္ငံတကာ business ethic ကိုအေလးမထားမႈ--win-win situation အစားတစ္ဖက္သပ္ကုန္သြယ္မႈအသာစီးမ်ားရလိုမႈ--မ်ားေၾကာင့္ျမန္မာကုန္သည္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈမ်ားလုပ္ထားရန္လိုပါတယ္--

စီးပြားကူးသန္းကဲ့သို႔ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္လည္း OBOR One belt one road ကိုသီးျခားdesk တစ္ခုဖြင့္ထားၿပီးအစဥ္မျပတ္ think tank အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ေလ့လာေနကာ စီးပြားကူးသန္းဌာန၏ mouth piece ျဖစ္ေသာ Commerce Journal ကတဆင့္ data information အခ်က္အလက္မ်ားကိုသက္ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းရွင္မ်ားသို႔ျဖန္႔ေဝေပးႏိုင္ရန္ယခုကတည္းကေဆာင္ရြက္ထားသင့္ေၾကာင္းအၾကံျပဳပါတယ္--

No comments: